Internetmarketing aan de koffietafel

Internetmarketing aan de koffietafel. Periodiek heb ik met een van onze klanten een zogenaamde koffietafelconferentie waarbij Internetmarketing centraal staat. De aanleiding is doorgaans de vindbaarheid van de website en met name de vindbaarheid van de landingspages. Al snel voerde het onderwerp naar social media de inzetbaarheid daarvan. Eerlijk is eerlijk, onze klant gelooft er niet zo in; veel werk, weinig opbrengst. Ik vertelde hem dat wanneer content king is, we content in een bredere context moeten plaatsen. Natuurlijk copywriting voor internet blijft belangrijk, maar gebruikers veranderen het gebruik. En door open source toepassingen hoeft het helemaal niet veel werk te zijn.\n\nHoe eenvoudig nieuwe klanten te bereiken\nGebruikers van internet zijn steeds meer thuis in mobiel internet, in Youtube, LinkedIn, Hyves en ook steeds meer met Twitter.  Je kunt hier simpelweg niet omheen gaan. Maar inderdaad, en daar had de klant vanuit zijn perspectief gelijk in, het is een smak werk om je hier zakelijk te presenteren. Tenslotte moet content ook nog eens up-to-date zijn. Ik vertelde hem dat ‘dienstverleners ‘ de afgelopen jaren al heel ver zijn gekomen om relevant nieuws te publiceren op de site. Een behoorlijk aantal verstuurt het nieuws ook nog via nieuwsbrieven. Negen van de tien keer typen we dan het hetzelfde nieuws in een nieuwsbrief. En dan maar wachten tot -vooral bestaande klanten reageren.\n\nKoppelingen website en social media\nHoe mooi is het echter wanneer je potentiële klanten kunt bereiken wanneer je relevant nieuws hebt, waar je zij ook echt iets aan hebben, waarmee je ze een dienst kunt bewijzen, toegevoegde waarde  kunt leveren, terwijl je zelf daarvoor relatief weinig inspanningen hoeft te verrichten. Met bijvoorbeeld automatische koppelingen tussen de site, de nieuwsbrief, LinkedIn, Twitter, etc.  En wanneer je ook nog zelf kunt aangeven, wat wel en niet gecommuniceerd moet worden.  Dat kan gewoon met open source software. En daarmee heb ik de klant aan het denken gezet. De weerstand is omgezet in interesse.\n\nScoren met videomarketing\nBij terugkomst op het werk ontving ik een doorgestuurde nieuwsbrief over Scoren met videomarketing in de welzijnsbranche. Het kan bijna geen toeval zijn. Zoals in theorie beschreven, realiseerden wij dit afgelopen jaar met galerijgesprekken. Uitstekende vindbaarheid, ook door Google geindexeerde video’s en daarbij authentiek, overtuigend en relatief snel te realiseren. Ook hierbij is de open source software een uitstekend middel om te bereiken wat we willen. Namelijk echt toegevoegde waarde leveren voor de behoefte, vraag en problematiek van de klanten van onze klanten.